21.12.24
"Το κοριτσάκι με τα σπίρτα" / Μια παράσταση που αξίζει να παρακολουθήσετε
Χθες το βράδυ, στο Θέατρο Τριανόν, στο Ναύπλιο, παρακολουθήσαμε μικροί και μεγάλοι, με συγκίνηση αλλά και χαμόγελα, με μουσική αλλά και υπέροχα χρώματα, μια διαφορετική εκδοχή του παραμυθιού του Χ.Κ Άντερσεν "Το κοριτσάκι με τα σπίρτα"...
Είναι παραμύθι ή αληθινή ιστορία;
Ένα μικρό κορίτσι τη νύχτα της παραμονής των Χριστουγέννων - ενώ όλος ο κόσμος ετοιμάζεται για να γιορτάσει - πουλά σπίρτα στους παγωμένους δρόμους της πόλης. Κανείς δεν αγοράζει και κανείς δεν την βοηθά. Η μικρή ξαπλώνει σε μια γωνιά του δρόμου, ανάβει ένα σπίρτο για να ζεσταθεί και ονειρεύεται μια ανθρώπινη πραγματικότητα…Εορταστικές εκδηλώσεις για το 2025 από την Π.Ε. Αργολίδας
Εκδηλώσεις για το Νέο Έτος 2025 θα πραγματοποιηθούν στο Ναύπλιο την Τετάρτη 1η Ιανουαρίου 2025
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
11.30:
Δοξολογία στον Ιερό Ναό Αγίου Αναστασίου του Ναυπλιέως χοροστατούντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτη I.M Αργολίδας κ. Νεκταρίου.
12.00: Ο Αντιπεριφερειάρχης Αργολίδας κ. Ιωάννης Μαντζούνης θα δεχθεί ευχές για το Νέο Έτος στο Διοικητήριο της Περιφερειακής Ενότητας Αργολίδας.
ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ
Την οργάνωση των ιεροτελεστιών: η Ι.Μ. Αργολίδας Τη φωταγώγηση της πόλης: ο Δήμος Ναυπλιέων Την τήρηση της τάξης: η Αστυνομική Διεύθυνση Αργολίδας
Ο ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΡΧΗΣ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ
Δημήτριος Πτωχός
Ο ΑΝΤΙΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΡΧΗΣ ΑΡΓΟΛΙΔΑΣ
Ιωάννης Μαντζούνης
Το Χριστουγεννιάτικο μήνυμα του Μητροπολίτη Αργολίδας Νεκταρίου
Ἀγαπητοὶ ἀδελφοί,
Τὰ Χριστούγεννα εἶναι τὸ κέντρο ἑνὸς ἀπὸ τοὺς ἑορταστικοὺς κύκλους τῆς Ἐκκλησίας μας (Γέννηση, Πάθος-Ἀνάσταση, Ἀνάληψη, Πεντηκοστὴ). Οἱ πατέρες τῆς Ἐκκλησίας γράφουν γι’ αὐτὴν ἱερὰ ἐγκώμια καὶ τῆς δίνουν διάφορα ὀνόματα. Ὁ Θεὸς εἰσέρχεται στὴ ζωή μας, μέσα στὸ χρόνο, μέσα στὴν ἱστορία, ὡς «ἄνθρωπος Χριστὸς Ἰησοῦς» (Α’ Τιμ. 2,5).
Ἔτσι ὁ ἱερὸς Χρυσόστομος τὴν ὀνομάζει «Μητρόπολιν τῶν ἑορτῶν», ἐνῶ ὁ ἅγιος Ἐπιφάνιος τὴν ὀνομάζει «πρώτην ἑορτήν» καὶ ὁ ἅγιος Γρηγόριος ὁ Θεολόγος «ἑορτὴ ἀναδημιουργίας» καὶ «Θεοφάνεια».
Ὁ Θεὸς Λόγος κενώνει τὸν ἑαυτό Του, ταπεινώνεται, σμικρύνεται κατὰ ἔνα ἀσύλληπτο τρόπο καὶ γίνεται ἔνα βρέφος. Βρέφος ἀνθρώπινο καὶ θεῖο. Γίνεται ἄνθρωπος ὅπως καὶ ἐμεῖς μὲ σάρκα καὶ αἷμα, μὲ ψυχὴ καὶ σῶμα, μὲ νοῦ καὶ θέληση.
Ἃς ὑμνήσουμε μὲ ὅλη τὴν ψυχή μας καὶ ἃς δοξάσουμε τὴν πρὸς ἐμᾶς ἄμετρη φιλανθρωπία καὶ ἀγαθότητὰ Του. Ὁ Ἰησοῦς Χριστὸς προσέλαβε τὴν ἀνθρώπινη φύση για νὰ τὴν ἁγιάσει καὶ νὰ τὴν ἀνεβάσει στὸν οὐρανὸ. Ἔγινε Θεὸς ὁ ἄνθρωπος γιὰ νὰ κάνει τὸν ἄνθρωπο Θεὸ, ὅπως λέει ὁ Μέγας Ἀθανάσιος. Ὁ Ἰησοῦς Χριστὸς ἐνδύθηκε τὴν ἀνθρώπινη φύση, προσέλαβε τὰ ἀδιάβλητα πάθη (πεῖνα, δίψα, πόνο) χωρὶς καταχρήσεις καὶ ὑπερβολές, δηλαδὴ χωρὶς ἁμαρτία.
Γράφει ὁ περίφημος Θεολόγος καὶ ἁγιογράφος Φώτης Κόντογλου: «πῆγε πρόσφυγας στὴν Αἴγυπτο, φασκιωμένος, ἀδύνατος, ὀρφανὸς καὶ φτωχὸς. Πρὶν μᾶς διδάξει μὲ τὰ λόγια Του νὰ κάνουμε ὑπομονὴ γιὰ τὰ κακὰ ποὺ μᾶς βρίσκουνε, μᾶς δίδαξε μὲ τὴν κατατρεγμένη τὴ ζωή Του. Ἀπὸ τὸ παχνὶ ἄρχισε ὁ κατατρεγμὸς…
Ἔτσι ἔπρεπε νὰ γίνει σὲ Κεῖνον ποὺ ἦρθε νὰ παρηγορήσει τοὺς φτωχοὺς, νὰ καλοτυχίσει τοὺς καταφρονεμένους, νὰ χαροποιήσει τοὺς βασανισμένους, νὰ δώσει ἐλπίδα στοὺς βασανισμένους. Ὁ Χριστὸς εἶναι ὁ Θεὸς ὁ ἀληθινὸς, γιατὶ ὅσοι τὸν πιστεύουν εἶναι πικραμένοι καὶ συντριμμένοι, ἐπειδὴ οἱ εὐτυχισμένοι καὶ οἱ καλοπερασμένοι δὲν μπαίνουν στὴ στενὴ καὶ τεθλιμμένη στράτα ποὺ μᾶς ἔδειξε μὲ τὴ ζωὴ Του καὶ τὴ διδαχὴ Του. Οἱ καλοπερασμένοι κι ὅσοι δὲν εἶναι βασανισμένοι, πλάσανε θεοὺς καλοπερασμένους, τὸν Ἀπόλλωνα, τὸν Ἄρη, τὴν Ἀφροδίτη, τὸν Μωάμεθ κι ἄλλους. Ὁ Χριστὸς μας ἦρθε στὸν κόσμο σὰν ἄνθρωπος καὶ πῆρε πάνω Του ὅλα τὰ βάσανὰ μας, γενάμενος κατὰ τὴν σάρκα παράδειγμα ἀξεπέραστο γιὰ ὅλες τὶς δυστυχίες, γιὰ τοὺς φτωχοὺς ὁ φτωχὸς, γιὰ τοὺς ὀρφανοὺς ὁ ὀρφανὸς, γιὰ τοὺς πρόσφυγες ὁ πρόσφυγας, γιὰ τοὺς ἀδικημένους ὁ ἀδικημένος, γιὰ τοὺς συκοφαντημένους ὁ συκοφαντημένος, γιὰ τοὺς παραπεταμένους ὁ παραπεταμένος. Τριάντα χρόνια μονάχα ἔζησε στὴ γὴ καὶ δὲν ἄφησε κανένα φαρμάκι χωρὶς νὰ τ’ ἀπογευτεῖ, ἐξὸν ἀπό τὴν ἀρρώστια».
Ἀγαπητοὶ ἀδελφοὶ, εὑρισκόμενος ὁ ἅγιος Ἱερώνυμος στὸ σπήλαιο τῆς Βηθλεέμ, μιὰ Χριστουγεννιάτικη νύχτα, ἀναλογίστηκε τὸ μέγα μυστήριο. Θυμήθηκε τοὺς μάγους καὶ τὰ δῶρα ποὺ πρόσφεραν στὸ Χριστὸ. Καὶ τὸν ρώτησε:
-Ἐγώ τὶ μπορῶ νὰ σοῦ προσφέρω Κύριε;
-Τὶς ἁμαρτίες σου, Ἱερώνυμε…
Ἅς ἀποθέσουμε κι ἐμεῖς τοῦτα τὰ Χριστούγεννα στὴ φάτνη Του αὐτὸ ποὺ μᾶς ζητάει: Τὶς ἁμαρτίες μας, τὰ πάθη μας, τὸν πόνο μας, τὰ δάκρυὰ μας, τὰ φαρμάκια μας. Ἀλλὰ καὶ τὶς ἐλπίδες μας.
«ἵνα ἡμᾶς ἐλευθερώσει…».
Μὲ ὁλοκάρδιες εὐχὲς
πρὸς Χριστὸν Νηπιάσαντα
† Ὁ Ἀργολίδος Νεκτάριος
Χειμερινό Ηλιοστάσιο
Το Χειμερινό Ηλιοστάσιο (Winter Solstice στα αγγλικά) είναι όρος της αστρονομίας που χρησιμοποιείται για να χαρακτηρίσει μια συγκεκριμένη στιγμή του έτους, όταν ο ήλιος βρίσκεται στη μεγαλύτερη δυνατή απόσταση νοτίως του ισημερινού. Ο ίδιος όρος χρησιμοποιείται και για να χαρακτηρίσει το αντίστοιχο σημείο από τη μεγαλύτερη δυνατή απόκλιση της εκλειπτικής (εκλειπτική= ο μεγάλος κύκλος που γράφει η Γη κατά την περιφορά της γύρω από τον Ήλιο) από τον ουράνιο ισημερινό.
Το χειμερινό ηλιοστάσιο συμβαίνει κάθε χρόνο στο Βόρειο Ημισφαίριο της Γης στις 21 ή 22 Δεκεμβρίου, οπότε παρατηρείται η μικρότερη ημέρα του χρόνου και ορίζεται ως η επίσημη έναρξη του χειμώνα. Αντίστροφα, στο Νότιο Ημισφαίριο παρατηρείται η μεγαλύτερη ημέρα του χρόνου και ορίζεται ως η επίσημη έναρξη του καλοκαιριού.
Λαογραφία
Οι Ρωμαίοι στις 25 Δεκεμβρίου γιόρταζαν τα Βρουμάλια (Brumalia < bruma = η τροπή του Ηλίου), που ήταν αφιερωμένα στη μικρότερη ημέρα του χρόνου και στα γενέθλια του Μίθρα, του ανίκητου Ήλιου (Dies Natalis Solis Invicti), που είχε καθιερωθεί επί αυτοκράτορα Αυρηλιανού το 275. Νωρίτερα, οι Ρωμαίοι γιόρταζαν τα Σατουρνάλια (17-23 Δεκεμβρίου), όπου επικρατούσε κλίμα γενικής ευφορίας και ανταλλάσσονταν δώρα. Και οι δύο αυτές γιορτές είχαν αναφορές στα αρχαιοελληνικά Κρόνια. Στα βυζαντινά χρόνια τα Βρουμάλια διαρκούσαν από τις 24 Δεκεμβρίου έως τις 17 Ιανουαρίου. Τις ημέρες αυτές οι αυτοκράτορες προσέφεραν δώρα στους συγγενείς τους φίλους και στο προσωπικό των ανακτόρων. Η Σύνοδος της Ρώμης το 743 κατάργησε τις γιορτές, θεωρώντας τες ειδωλολατρικές. Οι Χριστιανοί ήδη από τον έκτο αιώνα γιόρταζαν στις 25 Δεκεμβρίου αντί του Μίθρα τον «Ήλιο της Δικαιοσύνης» Ιησού Χριστό και τη γέννησή του.
Οι αγγλοσαξωνικοί λαοί τιμούσαν τo χειμερινό ηλιοστάσιο με παγανιστικές ηλιολατρικές γιορτές, όπως το άναμμα φωτιάς (Yule Log), για να χαιρετίσουν την επάνοδο του ήλιου στο βόρειο ημισφαίριο.
Ένα ενδιαφέρον εθιμικό δρώμενο του χειμερινού ηλιοστασίου τηρείται μέχρι σήμερα στο Σάλτσμπουργκ της Αυστρίας. Οι συμμετέχοντες χωρίζονται σε δύο ομάδες, στους Καθαρούς και τους Ακάθαρτους. Οι Καθαροί, ντυμένοι με την τοπική ενδυμασία -σκουροπράσινο σακάκι και μαύρο δερμάτινο παντελόνι- φορούν στο κεφάλι ένα είδος ψεύτικης κόμμωσης σε διάφορα σχήματα, που πολλές φορές φτάνει σε ύψος τα τρία μέτρα και σε βάρος τα είκοσι πέντε κιλά! Οι Ακάθαρτοι φορούν προβιές και στα πρόσωπά έχουν άγριες μάσκες. Η γιορτή αυτή, κατά την παράδοση, έλκει την καταγωγή της από τη λατρεία της τευτονικής θεάς της γονιμότητας Πέρτχα ή Πέρχθα.
Στην Κίνα γιορτάζουν την μικρότερη μέρα του χρόνου με οικογενειακές συγκεντρώσεις και μνημόσυνα στους προγόνους (Dongzhi). Το πιάτο που κυριαρχεί είναι το τανγκγιάν ένα είδος κεφτέ από ρύζι.
Στο Ιράν γιορτάζουν την μεγαλύτερη και πιο σκοτεινή νύχτα του χρόνου με οικογενειακές συνάξεις και συγκεντρώσεις σε φιλικά σπίτια, όπου κυριαρχεί το φαγητό, το ποτό και η απαγγελία ποίησης (Shab-e Yalda). Το έθιμο με ζωροαστρική προέλευση, γιορτάζεται επίσης από την Ιρανική διασπορά. Τα φρούτα που έχουν την τιμητική τους στο γιορτινό τραπέζι είναι το ρόδι και το καρπούζι, που συμβολίζουν την επερχόμενη αυγή μετά την μακριά σκοτεινή νύχτα και την απαρχή μιας νέας ζωής.
Παλαιότερα στην Ελλάδα συνηθιζόταν την ημέρα του χειμερινού ηλιοστασίου να τοποθετείται στο αναμμένο τζάκι ένα αρκετά μεγάλο ξύλο, που ονομαζόταν μαμή ή μπάμπω.
Πηγή: SanSimera.gr
Άγιος Θεμιστοκλής
Μάρτυρας της Χριστιανικής Εκκλησίας, η μνήμη του οποίου τιμάται στις 21 Δεκεμβρίου. Την ημέρα αυτή γιορτάζουν όσοι και όσες φέρουν το όνομα Θεμιστοκλής και Θεμιστόκλεια.
Ο Θεμιστοκλής καταγόταν από τα Μύρα της Λυκίας κι έζησε τον 3ο αιώνα. Ήταν βοσκός στο επάγγελμα. Την εποχή που βασίλευε ο αυτοκράτορας Δέκιος (249-251) ο Ασκληπιός, ο διοικητής της Λυκίας, ξεκίνησε διωγμό κατά των χριστιανών και ο στόχος του ήταν να συλλάβει τον Διοσκουρίδη, μετέπειτα μάρτυρα και άγιο. Ο Διοσκουρίδης, όμως, κατέφυγε στο όρος όπου έβοσκε ο Θεμιστοκλής τα πρόβατά του.
Οι άνθρωποι του διοικητή κίνησαν και αυτοί προς το όρος όπου και συνάντησαν τον Θεμιστοκλή. Όταν ερωτήθηκε για την πίστη του δεν δίστασε ούτε στιγμή να ομολογήσει τον ένα και μοναδικό Θεό. Οι στρατιώτες ακούγοντας την ομολογία αυτή της πίστης του τον συνέλαβαν και τον οδήγησαν στον Ασκληπιό. Παρ’ όλες τις απειλές που δέχθηκε, έμεινε ακλόνητος στην πίστη του. Αυτό εξόργισε τον Ασκληπιό και διέταξε τον βασανισμό του. Ο Θεμιστοκλής παρέδωσε το πνεύμα του κατά τη διάρκεια του μαρτυρίου.
Πηγή: SanSimera.gr